annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Sista dagen i Hongkong

Publicerad 2014-01-14 16:11:04 i Allmänt,

Vädret i Hongkong var svalt, nästan kallt emellanåt. Men efter ett halvår med gassande sol, över 30 grader varmt och mer än 70% luftfuktighet var det riktigt skönt.
Solen sken den sista dagen så det kändes nästan lite som vår också.
Vi åkte en bit utanför stan, till Stanley. Mycket trevligt ställe med många uteserveringar och även en stor marknadsplats där man sålde bl.a. sjalar, målningar, väskor, kläder, och mycket annat.
Vi åt lite lunch på en uteservering i
solen. Sen blev det lite shopping på marknaden innan vi åkte till hotellet igen.

Väl tillbaka till centrala Hongkong gick vi runt lite mer och tittade på stan.

Man säljer färsk fisk och kött på gatan.
I Hongkong använder man bambu som byggnadsställningar. Även när man bygger skyskrapor!!

Middag med Honkong-vänner

Publicerad 2014-01-13 16:05:31 i Allmänt,

Andra dagen i Hongkong åkte vi till ön Koowloon för att leta skor åt Natalie. Dennis hade lovat att ge Natalie ett par Dr. Martens. Och en sån butik skulle finnas på Koowloon. De hade en väldigt fin julpyntat entré i Deisneys tecken.

På kvällen träffade vi våra vänner igen för middag på Waggu. Mycket gott och lika trevligt som kvällen innan. Det var nog inte sista gången vi åkte till Hongkong

Hongkong

Publicerad 2014-01-12 12:55:20 i Allmänt,

Mellan jul och nyår åkte vi till Honkong tillsammans med Natalie och Dennis. Spännande resa. Senast vi var där var 2006, på en "look-and-see"" resa, med syfte att eventuellt flytta dit. Det blev inget den gången. Så nu var det kul att komma dit igen med "andra ögon".

Det är verkligen annorlunda mot Singapore. Mer spännande saker att se. mycket mer asiatiskt. Byggnaderna är inte lika fina och nya som i Singapore, så på vissa ställen kan det se riktigt slummigt ut, och verkligen i behov av renovering.
Landskapet däremot är mycket vackert. Jättehöga berg där Honkong klamrar sig fast i foten av berget och sedan vatten på andra sidan. Och så förstås ligger den lilla ön Koowloon mittemot. Dit man enkelt tar sig med en snabb färgelinje.

Man kan verkligen inte låta bli att tycka om Hongkong, men jag är ändå glad att det blev Singapore som vi flyttade till. Det är nog lite enklare att komma hit som nordbo.

Första dagen gick vi runt i staden och i affärer. På kvällen åkte vi till The Peak som namnet avslöjar, ligger högst uppe på ett berg. Vi åt på ett mysigt ställe som såg ut som en stor fjällstuga i alperna.
Efter maten träffade vi vänner från våra hemtrakter som flyttat hit under hösten. De hade också besök över julen av sina barn. En mycket trevlig och sen kväll.
Simon (som varit mitt "fritidsbarn" en gång i tiden) fick låna restaurangägarens gitarr, och stod för underhållningen! Såå talangfull kille!

Tomt

Publicerad 2014-01-07 03:23:48 i Allmänt,

Nu är det verkligen tyst och tomt när barnen har åkt hem :(
För att skingra tankarna igår satte jag igång en ordentlig storstädning av lägenheten.
På kvällen var det som tur var körstart så det kändes som man kom igång igen efter att ha deppat hela dagen.
Imorgon blir det julgransplundring. Då kommer Sara med lilla Jesus och äter middag och hjälper mig kasta ut julgranen. Tur att barnen kom med en så fin julklapp i alla fall. Den sitter jag och tittar på när jag äter frukost på morgnarna ;))

Natalies present

Publicerad 2014-01-06 17:17:12 i Allmänt,

När Natalie fyllde år nu i december hade hon önskat sig bara en sak; att hela familjen skulle pröva I Fly Singapore på Sentosa. En slags fallskärmshoppning inomhus utan fallskärm. För några dagar sedan åkte vi dit för att uppfylla hennes önskan. Först strosade vi runt lite på Sentosa och tittade lite på omgivningarna. Det finns mycket att se och göra!

Så efter en snabblunch var det dax.
Måste erkänna att jag var lite nervös. Först fick vi se en informationsfilm. Sen ytterligare information hur man gjorde utav en instruktör. Tack och lov visade det sig att instruktören skulle vara med inne i lufttrumman och hjälpa till.
Redo att göra våra hopp!!

Jaha! Då har jag gjort det! Inte alls så läskigt som jag trodde?! Skulle gärna göra om det - dock inte från ett flygplan!

Biobesök på nyårsdagen

Publicerad 2014-01-02 04:37:53 i Allmänt,

Till nyårsdagen tänkte vi att det skulle vara trevligt med ett biobesök, så efter en slö dag vid poolen gick vi alla på bio.

Vi hade valt Gold Class. Det är en lyxigare variant. När vi kom dit blev vi eskorterade till ett rum på övervåningen där man kunde få beställa vad man ville äta eller dricka på bion. Vin, öl, vatten, läsk......man beställde sina rätter..förrätt..varmrätt.....efterrätt? Om man ville kunde man också äta eller dricka något där innan bion.
Sedan fick vi gå in till salongen.

Våra fåtöljer:
På bordet där det lyser finns knappen till kyparen om man skulle vilja beställa något mer inne i salongen.

Förväntansfulla killar!!

Det fanns också en varm filt som man kunde svepa in sig i.

Schhhh!!! Nu börjar filmen. Secret life of Walter Mitty med Ben Stiller i huvudrollen.
Blåbärscheescaken var supergod!

Nyårsafton

Publicerad 2014-01-01 15:52:36 i Allmänt,

Nyårsaftonen firades lugnt med bara familjen. Vi hade inte förberett oss som man kanske borde ha gjort, med tidig bordsbokning och stora planer. Men vi hittade en mysig Italiensk restaurang två tunnelbanestationer från oss som hade bord bara några timmar innan. Maten var verkligen jättegod! Mike och jag åt ravioli med svamp och tryffelsås! Dennis och Natalie åt stenugnsbakad pizza. Sen bänkade vi oss i soffan på balkongen hemma med bubbel inför tolvslaget och avslutade kvällen med några omgångar med ett frågesporten - Med andra ord.

Balkongen med alla ljuslyktor

Vi kunde se fyrverkerierna nere vid Marina Bay mellan husen.

I Singapore är det förbjudet att sälja/köpa/avfyra fyrverkerier själv, så om man vill se på landets enda ordnade fyrverkerierman måste ta sig till Marina Bay. Men det var tydligen storslaget!! (Jag hörde att man hade ordnat något till i östra delen också för de som bodde där).