annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Vårfest på Sentosa

Publicerad 2014-04-30 13:13:09 i Allmänt,

I lördags var det fest på Sentosa, som Swea hade organiserat. Temat var VITT - som kanske syns tydligt på bilderna! En mycket trevlig tillställning. Resturangen låg direkt på stranden så det blev mycket sand i skorna!
Några eminenta och mycket trevliga gäster som närvarade på festen denna kväll.
Förutom att festen innehöll ett gäng trevliga och glada svenskar så var bjöds det dessutom en god buffé, och dans i sanden! Mest var det damerna som stod för dansen, medans herrarna hängde i baren.

Weekend på Rawa

Publicerad 2014-04-20 18:26:29 i Allmänt,

Helgen före påsk var vi på Rawa. Vi hade anmält oss på en tur med Sjömanskyrkan som ordnar en resa dit vare år. Vi hade inte tänkt åka alls, men fått reda på att en stuga var ledig så i sista minuten bestämde vi oss för att åka med i alla fall.
För att ta sig till Rawa via Singapore, åker man över gränsenvia en broförbindelse till Johor på Malaysia. sen är det en bilfärd/bussfärd på ca 2,5 tim till Mersing. Där går en färja över til Rawa som bara tar 30 min. Vägen till Mersing kantades av otaliga palmoljeplantager. Här och var kunde man se vilsna makaker på telefonledningarna. Denna del av Malaysia var väldigt olik Singapore i bebyggelse och renhet. Det var ordentligt skräpigt och skitigt, och husen var skitiga och ibland bara plåtskjul.
Vi var sammanlagt 68 personer som följde med dit. Norrmän och svenskar. Detta var vår utsikt från vår stuga. Ön till vänster är Tenga, där man spelade in Robinson. På Rawa bodde kamerateamet. Och bilden nedanför är tagen rån vattnet på vår stuga.
Det fanns gott om påfåglar som man planterat in på ön. Vackra att se på, men de låter fruktansvärt!

Kvällarna var fantastiskt fina. Varma, men inte lika fuktigt som i Singapore. Det var skönt att slippa fukten några dagar.
 På morgnarna startade dagen med morgongympa på stranden. En dag var vi på snorkeltur runt några öar strax utanför.
Mycket vackert att se i havet. Koraller, och fiskar i alla möjliga vackra färger, sjögurkor, sjöborrar och maneter. Jag såg tom en barracuda och en flygfisk! Hit kan jag verklige tänka mig attt åka igen.

På äventyr till Lazarus Island

Publicerad 2014-04-11 16:11:40 i Allmänt,

Lite äventyr en vanlig onsdag! Jag hade läst på någons blogg att man kunde åka till en ö som heter Lazarus Island, och som skulle ha fina stränder. Spännande tyckte jag och bjöd med mig två tjejer till. För att komma dit var man tvungen att ta färja över. Sagt och gjort. Men packade matsäckar och badkläder drog vi iväg.

Singapore består av 63 öar inklusive huvudön. Vi åkte till färje-terminalen Marina South Pier, där vi köpte våra biljetter. Endast 18 SGD för en heldag. Helt ok. Båten skulle gå vid 10.00 till grannön St John, och så fick man gå till Lazarus via en byggd gångbro.
Färjan var jätteliten!
Vi åkte förbi alla stora båtar som ligger utanför Singapore och väntar på att bli lossade och lastade.
Så efter en halvtimme var vi redan framme.
 Vi gick runt på St Johns en stund och rekognoserade lite. Det verkade vara ett ställe där skolklasser hade övernattningar.
I slutet på 1800-talet var St Johns Island en karantän-ö för kolerasmittade kinesiska immigranter. På 1930-talet var ön det största karantäncentrum för asiatiska immigranter och Malayiska pilgrimmer från Mecka som återvände till Singapore.

När Singapore stängde sina dörrar för den storskaliga invandringen, av den härskande koloniala regeringen konverterade man St Johns anläggning till en plats för politiska fångar och upprorsmakare som väntadeutvisning.
Ön blev på 50-talet förvandlat till ett rehabiliteringscenter för opiummissbrukare.
Jag som älskar träd och trädrötter blev alldeles facinerad av detta träd!
Det fanns gott om katter på St Johns! Hundratals tror jag!
Sen tog vi gångbron över, och gick en bit tills vi hittade stranden.
Den såg nästan orörd ut. Våra fotsteg var de första som trampade i sanden den dagen. Förutom tre fiskare var vi helt ensamma på stranden. Och.....höll nästan på att glömma....vi var inte helt ensamma....det fanns en varan där också. Vi såg den på håll när den smet in i djungeln. Den var säkert 1, 5 meter lång!
En liten promenad på stranden. Vi såg både sjöstjärnor, krabbor och tyvärr en del skräp också. En hel del skräp hade flytit upp på stranden med tidvattnet. Men det låg bakom oss...så vände man bara ryggen mot det och tittade ut mot vattnet, och då var det jättefint!

När klockan var kvart i tre skulle vi tillbaka till färjan igen. Det gick bara en båt tillbaka så den ville man inte missa. Innan hemfärd styrde färjan först mot en annan ö, Kusu Island.
Kusu betyder sköldpaddsön på kinesiska, och ligger 5,6 km från Singapore. På ön fanns ett buddisttempel.
I denna lilla pöl såg vi flera jättesködpaddor, stora fiskar och bläckfisk. Nu var det lågvatten så det var säker mer vatten på kvällen och natten.
Vi gick upp i ett utkikstorn. Då hittade vi ett annat slags tempel.
 Det var en spännande tur som jag gärna gör om. Enkelt och billigt att komma dit. Förhoppningsvis är det någon som städar stränderna ibland så det kanske är mindre skräpigt nästa gång man kommer dit.

Damlunch!!

Publicerad 2014-04-08 17:52:37 i Allmänt,

Idag var det Damlunch på Sjömanskyrkan! Ett inslag som återkommer varje termin som är mycket populärt och välbesökt.
Det här var min första damlunch, eftersomjag lyckades pricka in min Sverige-resa förra gången. Då var temat Mellan-Östern, men nu var det istället Reggae. Igår var jag på kyrkan hela dagen och hjälpte till att laga den karibiskska maten. Det var flera som hjälpte till att laga mat och dekorera, men det största lasset drog ändå den fantastiska personalen på kyrkan.

Närmare 60 glada reggae-damer dök upp på lunchen idag. När vi kom fick vi en välkomstdrink av dessa sköna damer.
Och kyrksalen var väldekorerad och såg ut som nåt slags mysigt "hemma"- Café.
Maten som vi blev bjudna på var bl a Coccos-risbollar, Karibiskt ris, ugnsrostad sötpotatis, Jerk-kryddadespareribs, Jerk-kryddadlax, beef patties (köttpiroger), melonsallad, mangosalsa,
annanaspaj, stekta bananer med romgrädde. Allt var verkligen supergott
Och inte nog med god mat.....den blev underhållning också som den manliga personalen i kyrkan stod för.
Norska och svenska prästerna, körledaren, kocken och kyrkans chef.
Kocken                                                            Vår körledare och Svenska prästen
Nöjda, mätta och glada!
Fina Annika och Eva Kristin som var två av kyrkans personal som ordnat så fint för oss.

East Coast Park

Publicerad 2014-04-03 16:03:42 i Allmänt,

Igår åkte jag och två vänner till Eastcoast för att promenera, luncha sola, och ta ett dopp i havet. Egentligen badar ingen på East Coast för det ligger stora fartyg för ankar utanför, men man har gjort i ordning stränderna fint, vattnet ser ok ut och man badar ju på Sentosa där fartygen också ligger precis utanför? Och dessutom fiskar man på East Coast. Så då går det säkert att bada tänkte vi.
Den här dagen var det dessutom 35 grader varmt så det var behövligt att svalka sig!!
Under promenaden dit hittade helt underbara, jättestora träd med fantastiska rötter

Det var inte så tokigt att ligga i skuggan under träden och soltorka efter badet.
När vi blev hungriga gick vi till ett Hawker-ställe för att äta lunch. Vi beställde allihopa varsin  Crispy Carrot cake.
Ja, alltså inte med philadelphiaost och morötter.
Här finns det en maträtt som heter så. Den är gjord på fint riven rädisa som blandats med rismjöl och nån vätska. Bakad till en kaka, kokad och sen hackad. Det "hacket" steker man sedan i olja med ett ägg och formar till plättar. Serveras med vårlök och frästa tigerräkor. Mycket god. Och en färskpressad limejucie till!
Mätta och belåtna och lite solbrända tog vi bussen hem på eftermiddagen.

Bjudna på middag

Publicerad 2014-04-01 16:09:42 i Allmänt,

I helgen var vi bjudna på middag hos Mikes kollega. Tim och Jen. Även ett annan kollega från Mikes jobb, och hennes man var med på middagen. Värdparet bodde i ett "Black & White house" som jag skrev om i förra inlägget.
Det var ett lagom litet hus men pool och en fantastisk uteplats. Tyvärr glömde jag att ta bild på deras hus.
Under kvällen smet det in en Geckoödla som katten hade mycket roligt med. Ödlan tappade svansen (som låg kvar på golvet och rörde sig) medan ödlan sprang för livet och försökte rädda sig.

Till skillnad från ödlan, så hade vi en trevlig kväll med god mat och dryck och glada skratt. Efter middagen fick vi höra Mikes kollega när hon spelade lite piano. Hon var riktigt duktig. Hon berättade att hon egentligen hade tänkt att satsa på pianospelandet, men att hon till slut tyckte att det var rätt ensamt att sitta och öva 8 tim/dag för sig själv. Hon hade faktiskt spelat ett par gånger på Carnegie Hall! Det gör inte vem som helst!! Då kan ni förstå att hon var skicklig.