annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Weekend på Rawa

Publicerad 2014-04-20 18:26:29 i Allmänt,

Helgen före påsk var vi på Rawa. Vi hade anmält oss på en tur med Sjömanskyrkan som ordnar en resa dit vare år. Vi hade inte tänkt åka alls, men fått reda på att en stuga var ledig så i sista minuten bestämde vi oss för att åka med i alla fall.
För att ta sig till Rawa via Singapore, åker man över gränsenvia en broförbindelse till Johor på Malaysia. sen är det en bilfärd/bussfärd på ca 2,5 tim till Mersing. Där går en färja över til Rawa som bara tar 30 min. Vägen till Mersing kantades av otaliga palmoljeplantager. Här och var kunde man se vilsna makaker på telefonledningarna. Denna del av Malaysia var väldigt olik Singapore i bebyggelse och renhet. Det var ordentligt skräpigt och skitigt, och husen var skitiga och ibland bara plåtskjul.   
Vi var sammanlagt 68 personer som följde med dit. Norrmän och svenskar. Detta var vår utsikt från vår stuga. Ön till vänster är Tenga, där man spelade in Robinson. På Rawa bodde kamerateamet. Och bilden nedanför är tagen rån vattnet på vår stuga.
Det fanns gott om påfåglar som man planterat in på ön. Vackra att se på, men de låter fruktansvärt!
     
     
Kvällarna var fantastiskt fina. Varma, men inte lika fuktigt som i Singapore. Det var skönt att slippa fukten några dagar.
 På morgnarna startade dagen med morgongympa på stranden. En dag var vi på snorkeltur runt några öar strax utanför.
Mycket vackert att se i havet. Koraller, och fiskar i alla möjliga vackra färger, sjögurkor, sjöborrar och maneter. Jag såg tom en barracuda och en flygfisk! Hit kan jag verklige tänka mig attt åka igen.
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela