annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Tillbaka till vardagen i Singapore

Publicerad 2015-09-11 11:50:47 i Allmänt,

Ja, då har det gått 3 veckor sedan vi kom tilllbaka till Singapore efter en härligt lång och innehållsrik sommar.
Jag har startat igång Svenska skolan tillsammans med kollegerna och styrelsen. Men nu med ensamt ansvar som huvudlärare, vilket inneburit mycket mer jobb. Framför allt sitter jag mycket mer framför datorn...vilket inte alltid är så stimulerande.
 
Kören på kyrkan har startat igång igen. Så härligt att äntligen få börja sjunga igen. Jag har knappt sjungit på hela sommaren, så jag har verkligen längtat!
Har också fått träffa och hunnit vara hundvakt till underbara lilla Jesus. Honom har jag också längtat efter!
     
 
Jag har också hunnit vara med på några SWEA-aktiviteter som, fika på stan, Välkomstmöte och prövat på att dansa Bollywood dans. Jättekul, men inte helt lätt :o)) Här på fotot är jag tillsammans med de andra danssweorna på Bollywood-dansen.
 
Och så har mitt matlag också träffats för ännu en trevlig matlagnings-kväll hemma hos Carin. Vi har dessutom utökat vårt matlag med några nya vänner. Så det var en  riktigt trevlig kväll med mycket prat och många skratt.
Delar med mig av receptet på denna underbart goda Päron- och Palsternackssoppa med persiljeolja.
 
 
Något som inte har varit lika trevligt är den hemska hazen från skövlingen (genom att bränna ned regnskogar) i Malaysia, för att plantera palmträd för utvinning av den vidriga palmoljan! fast solen egentligen skiner så kan den inte den inte tränga igenom den vidrigt illaluktande röken. Det ser hela tiden ganska grått och tråkigt ut :o((
När det är över 100 psi är det ohälsosamt att andas in luften, i synnerhet för redan utsatta grupper. När det går över 200 psi, är det ohälsosamt även för friska människor och man rekommenderar munskydd. Inatt var hazen uppe i nästan 300 psi!!
Igår när jag var ute på en After-work med arbetskamraterna kunde vi inte ens sitta ute. Vi fick boka om till en restaurang som hade bord inomhus. Hoppas att du slutar bränna skog snart!!
     
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela