annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Flytta, flytta flytta och så flytta....

Publicerad 2015-09-17 07:16:59 i Allmänt,

...ja så har det varit de senaste två åren. Nu kan jag det här. Börjar bli lite expert. Men det här har definitivt varit den roligaste flytten hittills.

För 2,5 år sedan började flyttandet med att Natalie flyttade hemifrån. Det var väl inte så ansträngande fysiskt eftersom det bara var ett rum som skulle tömmas. Men känslomässigt är det lite sorgligt (blandat med lite glädje o stolthet) när ens barn flyttar hemifrån. Nästa flytt var ju till Singapore - vilket var både spännande och sorgligt att behöva säja adjö till familj och vänner på ett tag. 
Sen var det lugnt ett år tills vi sålde huset och "flyttade in" våra tillhörigheter i två små magasin. Samtidigt hjälpte vi Dennis att flytta hemifrån och farfar tog vi sen med oss till Singapore ett tag. 
Tre månader senare flyttade vi in möbler och farfar i en nyinförskaffat lägenhet i Sumpan, och två månader senare flyttade jag och arbetskamraterna ut Svenska Skolan till nya lokaler. Sommaren var lugn....
Väl tillbaka behövde jag och arbetskamraterna flytta allt material på svenska skolan igen till nya skåp o de nya lokalerna!!

Och nu...håller vi precis på att flytta ut från vår lägenhet på Paterson Road till en ny fin lägenhet på Grange Road! Nycklarna överlämnas till Mike medan jag skriver detta :0))
Vill jag flytta igen? Nä...nu är jag rätt nöjd på ett tag! 




Kommentarer

Postat av: Ann

Publicerad 2015-09-17 21:50:08

Du hjälpte ju mig att flyttpacka på jobbet i juni också 😄. Du är ju värsta proffset ju.

Svar: Ja just det! Jag var väl så van så det gick väl av bara farten 😄
Annelie Nikou

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-12-27 17:39:32

Hej!
Hittade din blogg idag och blev glad av att läsa om ditt liv i Singapore. Jag har varit där som turist två gånger och önskade varje gång att jag kunde stanna där ett tag. Sverige är har gett mig 32 bra år men nu vill jag uppleva något annat. Hur gör man? Hur gjorde ni? Ska jag söka jobb från Sverige eller gör man det på plats? Och hur gör man med boendet?
Tack på förhand!
Gott nytt år!
Mvh, Malin

Svar: Hej Malin,
Vad kul att du löser min blogg! Har varit rätt dålig på att uppdatera sista tiden dock 😁.
Ja, Singapore är ett bra land att bo i. Dessvärre är det helt omöjlig att få arbetstillstånd här om man inte jobbar på ett företag som är etablerat här i Singapore och som förflyttar en hit. Hyror, försäkringar och skolavgifter (om man har barn) är skyhöga och för det mesta betalar ens företag dessa poster.
Som exempel, en hyra på 7000-10.000 sgd är rätt vanligt (1 SEK =6,44 Sgd).

Med vanliga hälsningar
Annelie
Annelie Nikou

Postat av: Emilia

Publicerad 2016-02-21 11:03:11

Hejsan!
Jag och min sambo ska på semester i Singapore under två veckor i Juli.
Hittade din blogg under vårt sökande efter info :)
Tänkte bara höra om du möjligtvis har några tips och idéer på vad vi inte får missa när vi är där? Kanske något annorlunda och lite "bortom" turisterna? :)
Sen har vi också sökt efter bästa sätt att boka och köpa biljetter till alla de stora turistmålen( Sentosa, Singapore Zoo, Cabel cars etc.) samt MRT kort. Har du något tips eller förslag gällande detta?
Mvh Emilia och Robin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela