annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Gong Xi Fa Cai

Publicerad 2015-03-01 03:40:43 i Allmänt,

...eller Gott Nytt År, som det heter på svenska. För en vecka sedan firade vi nyår för andra gången. Det är det kinesiska nyåret som har firats efter konstens alla regler. Farfar och jag tog en trip till China-town dagarna innan nyåret. Där var det pyntat överallt och försäljningen av "nödvändiga" saker inför nyåret var i full gång....
....som t ex röda laternor och nyårspynt i rött. Tavlor i rött med kinesiska tecken..
Det här är viktigt också. Varje gång man går bort under nyåret, eller får besök, så ska man alltid lämna två mandariner till den man besöker, eller till sina gäster som hälsat på. Man får inte lämna samma mandariner heller som man fått av någon. Man ska också lämna pengar till människor i sin omgivning, i ett litet särskilt kuvert. Det får absolut inte vara 4 dollar bara  - det betyder otur.
En del säljer nötter o frön - andra säljer sånger. Dock tror jag den gulliga farbror tjänade mer pengar på sin charm än på sin sång! Det lät inget vidare i mina öron. Men söt var han ;o))
Vi gick in och tittade på religiösa ceremoier av munkarna, i det vackra buddist-templet.
Vackert med alla offer-gåvor.
Så nu har vi lämnat hästens år (alla födda -66 är födda i hästens år) och gått in i getens år. Spännande..;o))
 

Kommentarer

Postat av: Bella

Publicerad 2015-03-08 15:31:00

Hej jag tycker ni var duktiga som tömde huset, det är bra mycket mer jobb än vad man tror. Vilken tur ni har som får fira Nyår två gånger. Det är fantastiska bilder som du lägger ut. Jag skulle vilja få din mailadress har lyckats tappat bort den. Vårkramar från oss Bella och Lasse

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela