annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Matlag

Publicerad 2014-09-05 14:35:29 i Allmänt,

I höstas gick jag med i ett "matlag". Det finns fyra matlag bland den svenska kolonin som fungerar på följande vis. I varje matlag finna det 8 personer. Man turas om att vara hos respektive medlem och laga maten. Värdinnan för kvällen, är den som väljer menyn på tre rätter. Hon (för det är bara tjejer som är med) ser till att att all logistik fungerar - att det finns tillräckigt många spisplattor, knivar, skärbrädor etc. för den meny som ska lagas. Hon handlar alla ingridienser till mat och dryck. Hon fixar drinktilltugg till välkomstdrink, och servar alla andra med logistik och påfyllning i glasen medan de andra lagar mat. Hon dukar och gör lottdragning om vilka som ska laga vad.
Denna månad hade turen ommit till mig att vara värdinna.
            
Jag tänkte att vi skulle äta persisk mat. Så då fick även bordsdukningen gå i persiskt tecken. Så mycket som jag kunde få till det i alla fall ;o))
Det är ett härligt och glatt gäng som är med i vårt matlag. En av medlemarna bor t o m i Malaysia.
Här är Lena Cissi, Carin, Ana, Marie. Christel var nog och förberedde något i köket för hon missade gruppbilden.

Detta var kvällens meny:
 

SALAD SHIRAZI

EGGPLANT ROLL

*

Zereshk Polo ba Morgh

*

Apelsindessert med doft av kanel och pepparmynta

Det var verkligen sååå gott!! Efterrätten serverades med lite vaniljglass!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-09-05 19:21:51

Oj, allt låter sååå gott och tjusig dukning tillika! Kram!

Svar: Jag kan inte se vem du är!! 😳
Annelie Nikou

Postat av: Ann

Publicerad 2014-09-06 22:23:12

Det ser helt fantastiskt ut! Vilken trevlig idé!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela