annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Langkawi

Publicerad 2014-05-21 07:39:42 i Allmänt,

Ibland behöver man bara komma bort några dagar för att ta det lugnt och slippa den ständiga stadstrafiken i öronen.
Särskilt behövde Mike det, som jobbar minst 12 timmar om dagen och sällan sover bra på nätterna. Nu var det dax.

Vi hade beställt resa till Langkawi som ligger på Malaysias västkust nära gränsen till Thailand. Hotellet skulle ligga mitt i regnskogen med gångavstånd till stranden - Andaman sea.
Så efter svenska skolan på fredageftermiddagen var det att snabba sig på hem, så tog vi taxi till flygplatsen.

Det tar bara 1 timme med flyg och 40 min transfer sen för att komma till hotellet. The Datai.
När vi kom fram fick vi sitta och skåla med ett glas bubbel medan de checkade in oss. Sedan tog vi en bit mat innan vi gick till rummet och somnade.
En imponerande entre med en stor damm där grodorna hade en kvällskonsert!
Badrummet hade två avdelningar. Handfat och wlk-in-closet och en dusch/bad avdelning.

Dagen därpå spenderade vi med att upptäcka omgivningarna. Hotellet ligger mitt i den Malaysiska regnskogen med en liten promenad genom skogen till stranden.

På stigen ned till starnden hittade man varje dag lite nya upptäckter! -Nej, det är ingen lakritsrulle...det är en svart skalbagge.
Första dagen spenderade vi med promenader på stranden, sol och vila och lite vin.

Det är spännande saker som flyter in på stranden ibland?

När vi vaknade andra dagen, regnade det ett fint regnskogsregn bör vi åt frukost. Det övergick senare till slagregn, ungefär precis när vi tog en promenad efter frukost. Så förmiddagen tillbringade vi på rummet med en långfilm.
Just när vi låg där kom helt plötsligt en apa inspringandes genom balkongdörren! Hon hoppade snabbt upp på vårt vardagsrumsbord och snodde åt sig så mycket frukt som hon kunde bära. Sen hoppade hon upp på vårt balkongräcke och satt dör mitt framför oss och smaskade i sig läckerheterna!! För säkerhets skull smög jag mig fram och stängde försiktigt balkongdörren så hon inte skulle göra en ny manöver in i rummet. Då morrade hon åt mig. De kan vara ganska aggresiva och vi ville inte riskera att hanen skulle komma och göra oss sällskap.

På eftermiddagen blev det en timmes massage på Spa-avdelningen. Helt underbart! Det var första gången på flera månader som jag kunde vända huvudet till sidan utan att det knakar i nacken, efter den massagen.

På kvällen åt vi på en Malaysisk/Indisk restaurang med fantastiskt god mat.
Hotellpersonalen har fångat en typ av pytonorm i ett av träden vid poolen! Den andra bilden är mönster på stranden som krabborna gjort. Stranden var full med sådana små Bubbelkrabbor.
Sista dagen avslutades med strålande solsken hela dagen. Vi hann iallafall med några soltimmar med bad och en lång promenad på stranden innan vi var tvungna att packa våra väskor. Vi åker gärna tillbaka till Langkawi igen. Men då ska vi se lite mer av ön. Nu var målet att vila, och det fick vi verkligen.

Vy över poolen.                                                                    En god paraplydrink.