annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Brott i Singapore

Publicerad 2014-06-02 16:36:00 i Allmänt,

Ja, brottsligheten i Singapore är nästan lika med noll!?!? Men man ska ju naturligtvis ändå vara på sin vakt. Det finns som tur är många civila poliser runtomkring, straffen är mycket höga, och det är övervakningskameror överallt som förmodligen får den eventuella tjuven på andra tankar. (Nu blev vi ju tyvärr av ned två klockor och en mobiltelefon våra första veckor här i Singapore, så vi har ju redan fått vår beskärda del)        
Såna här förebyggande affischer kan man se ibland på busskurer. Ja, man har faktiskt piskrapp som straff också!
Man kan få 15 piskrapp om man klottrar eller 500 dollar i böter om man matar duvor. Att man inte skräpar ned och spottar på gatorna är också nästan helt sant. Att spotta eller skräpa ned kan man få 500-1000 SGD i böter!
Att föra in droger i landet är förenat med dödstraff. Mellan 1991 och 2005 (Wikipedia) var det över 420 personer som avrättades.
                  
                       Att röka på rökfria platser kan också bli dyrt!
Och när det har förekommit ett brott på en plats, så sätter man upp såna här skyltar i området. Jag läste i Expressen från först maj 2009 att en svensk student hade gjort en liten nakenpromenad med sin flickvän på en bar-gata:
 
"När Jan Braunisch och hans tjejkompis, som en rolig grej, tog av sig alla kläder och vandrade på bargatorna i Singapore kunde de inte föreställa sig att promenaden skulle få ett så dramatisk slut. Folk som såg dem på gatorna jublade och applåderade men ordningsmakten var inte lika förtjust.
Paret greps av polis och fängslades med handbojor.
– De satte handbojor på mig och i häktet låste de fast mig vid ett järnrör i väggen, har Jan tidigare berättat för Expressen.

Döms till böter

Paret släpptes efter en natt i häktet och nu har de dömts till böter. Enligt domen ska de betala cirka 1 300 dollar (runt 7 400 kronor) i böter. Landet Singapore har strikta nakenregler – även tidningar med lättklätt innehåll som Playboy är förbjudna"
 
En ganska dum idé, i ett sånt här land?
 
Aga i hemmet och i en del skolor är fortfarande tillåtet här (hemska tanke?) Följande information googlade jag fram på nätet om detta:
 
"En mildare form av spöstraff används i många skolor för att bestraffa pojkar som gjort sig skyldiga till allvarligare förseelser. Aga i hemmet är inte förbjudet i Singapore. För detta ändamål används ofta en mindre käpp eller annat föremål.
                     
De här färgglada käpparna hittade jag i en butik i Chinatown. Jag trodde det var en rolig leksakskäpp som man köpte till sina barn. Men det var inte så mycket leksak, fick jag reda på senare?!
De hade också en liten piska som man piskade över fingrarna. Hmmm....??

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela