annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Heng Soon Farm

Publicerad 2014-02-25 16:30:11 i Allmänt,

Varje tisdag går jag på tisdagsforum. Då gör vi olika aktiviteter/utflykter tillsammans ett gäng norska och svenska tjejer med norsk/svenska kyrkan som arrangör. Det är goa och glada Helen som jobbar på kyrkan, som ordnar med aktiviteterna.
Idag har var vi  på Heng Soon Farm. Där odlar man orkidéer och säljer till affärer, men även till privatpersoner som också får plocka själva. Vi träffades på kyrkan kl. 10.00, sen bar det iväg i tre bilar ut till farmen. Vi blev mottagna av Mr Chin Young Goh. (bilden nedan)
Han berättade för oss hur man driver upp orkidéerna, hur lång tid det tar, och visade hur man gör när man korsar olika sorter. Det tar ungefär tre år för en orkidéplanta att växa från skott till att blomma.
                 
Sen fick vi varin sekatör och gav oss ut bland plantorna. Vi blev visade till ett speciellt område där blommorna var redo att plockas.
                
Det kändes väldigt läskigt att klippa först blomman! När man vet hur lång tid det tar att driva upp dem.
Jag kunde dock inte klippa så många till mig själv, eftersom jag inte kommer att vara hemma på ett par veckor, men en vän som inte kunde komma med på utflykten blev glad för min bukett som jag plockade.
Dessa blommor utan stjälkar skulle säljas till bön. Alla orkidéerna är tyvärr väldigt hårt besputade så man får tänka på att inte ta med fingrarna i ansiktet eller på huden.
 
Så här blev min bukett. För allt detta betalade jag 10 dollar. Ca 50 ;- Tre stänglar behöll jag själv :o))

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela