annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Joo Chiat

Publicerad 2013-10-02 17:31:35 i Allmänt,

Joo Chiat ligger på Östkusten och är Singapores första Heritage Town. Idag var jag på en guidad tur i Joo Chiat som har fått sitt namn av en gata i området. Före 1917 hette Joo Chiat Road istället Confederate Estate Road. På den tiden tillhörde det mesta av marken i området en man som hette Chew Joo Chiat. Därav gatan och även områdets namn. Hans barnbarn lever kvar i området ännu idag.


Vi började med att gå till en anrik och mycket populär marknad där man kunde handla saltad, torkad fisk, kryddor, grönsaker, frukt mm
Stanken från den torkade fisken var nästan outhärdlig!


Bilden ovan är någon slags torkad bläckfisk. Man lägger sen fisken i vatten och låter den svälla innan man tillagar den.
Ser ni de torkade små räkorna på nästa bild!
Man sålde även vaktelägg

.....och frukt

Kvinnan på nästa bild sålde torkade kryddor och kryddblandningar. Man kunde beställa sin egen speciella blandning.

Efter marknaden gick vi vidare i Joo Chiat för att se lite och höra lite mer historik. Men det kommer i nästa inlägg!


Kommentarer

Postat av: Helen Jonasson

Publicerad 2013-10-08 16:39:54

Hej!En nyfiken fråga bara har du gått med i Swea är det med dom du gör utflykter m,m för jag anmälde mig till dom i Hongkong idag.//Mvh Helen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela