annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Joo Chiat - lunch

Publicerad 2013-10-10 15:10:53 i Allmänt,

Vi blev introducerade till Peranakan-mat. Först genom att få se hur man tillverkade ett slags "paket" med ris och kött inlindat i stora blad, som man sedan knöt ihop med ett plastsnöre och hängde i taket. Kvinnan på bilden nedan håller på att göra såna paket.

På nästa bild tillverkade man ett annat "paket" - Otah. Det var någon slags makrillröra inlindat i bananblad. 

Vi skulle få en lättare lunch med denna speciella mat. Restaurangen hade ett bord, och var nog inte ett av de fräschaste ställen jag ätit på.




Min största oro var nog att våga äta maten eftersom jag visste att den ena maträtten hängt i taket i värmen! Men man måste ju pröva.......?



Den randiga biten var en slags efterrätt gjord på ris och kokosmjölk, socker och färgämne. Väldigt kladdig men riktigt god. Paketen var inte det bästa jag ätit!

Kommentarer

Postat av: Helen Jonasson

Publicerad 2013-10-11 12:41:17

vågat ;) såg ju inte jätte gott ut!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela