annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Shopping i Batam

Publicerad 2013-11-14 04:19:00 i Allmänt,

Efter barnhemsbesöket skulle vi se oss om lite mer. Vi hade planerat att försöka komma till någon marknad, men efter rekommendationer åkte vi till ett lokalt varuhus. Ett ganska stort komplex i tre våningar. På nedre botten var det som en marknad där lokala köpmän hade ett litet utrymme att sälja sina olika varaor. Skor/kläder/husgeråd/smycken/klockor/parfymer mm. På plan två och tre fanns större affärer med bla möbler, mer kläder och mer husgeråd.
Det är en enorm skillnad även här jämfört med våra varuhus. Jag trodde att jag skulle kunna hitta någonting kul att köpa med hem, men det fanns ingenting som var modernare än 80/90-tals-mode. Det mesta var väldigt platstigt och riktigt dålig kvalité. Kopior och åter kopior.
 
Anna och jag ville gå ut i omgivningarna utanför varuhuset för att se oss omkring. Vi gick snabbt in igen. Vi kom inte mer än 20 meter så började männen runtom ropa på oss och gå efter oss!
 
Inne i varuhuset var vi alla nordbor verkligen udda personer. Alla hade bara armar och ben, och i Batam är befolkningen muslimer och alla kvinnor har långa klänningar eller byxor och de flesta hade långärmat. En stor del av den kvinnliga befolkningen har en scarf som döljer håret - nikab.
Så vi blev ordentligt uttittade. Nästan alla av oss hade ju också ljust hår!
Senaste modet.....svårt att välja bara....
 
 
Inte riktigt min smak......
 
Färgglatt värre!!
 
 
Nedre plan med olika stånd.
 
Vi behövde visserligen en ny soffa vid tillfället, men jag tror inte denna skulle ha passat hemma hos oss...
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Helen

Publicerad 2013-11-14 06:28:15

Haha ja verkligen färgglat! Trä verkar de gilla mycket även här i Hongkong! Tur Robban fick som han ville att vi tog med gamla soffan hit får se om den får plats bara. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela