annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Food Playground

Publicerad 2013-11-20 14:10:10 i Allmänt,

I går var jag på Matlagningskurs och fick lära mig tre asiatiska recept typiska för Singapore. Mycket spännande att få ta del av. Vi var 16 st svenskar/norrmän. Först fick vi veta lite om Singaporeansk mathistoria. Att mycket mat kommit från Kina och blivit uppblandat med Malaysisk matkultur. Det är den äldsta influensen. Man använde mycket enkla och biliga matvaror, eftersom det var ganska fattigt. Vår kock/lärare var mycket kunnig.
 
     
                 
 
Vi skulle laga tre rätter. Det var:

Char Kway Teow - en rätt med breda risnudlar, böngroddar, fishcake, och Singaporeansk torkad korv.
Chicken Satay m jordnötssås - det hörs ju väl vad det är!
Kueh Dadar - en efterrätt m palmsocker o kokkosflingor.
 
         
 
Vi började förbereda efterrätten. Här håller vi på att klippa "pandanleaves" som sen skulle mixas med vatten och sen sila bort bladen och använda bara det gröna smaksatta vattnet. Pandanleaves påminner om vårt gräs till utseende och doft men är mycket grövre och större.
Det smaksatta vattnet blandades med en pannkakssmet. 
 
        
Denna lilla puck är palmsocker. Palmsockret skulle blandas med kokkos. Sen stekte vi små "gröna" pannkakor och kokkosblandningen lades på pannkakan och rullades ihop till en liten rulle. 
Här står jag och steker den gröna lilla pannkakan!
 
                    
Kycklingspetten uppdträdda på blötlagda pinnar. De hade legat i en marinad över natten med pulver av gurkmeja, kummin, fänkål och koriander. Sen var det Kecap Manis och salt o socker.
 
Här är ingredienserna till Char Kway Teow. Det högra fatet låg det risnudlar böngroddar, grön purjolök,
ägg vitlök, fishcake, och kinesisk (illaluktande!) korv. Pådet vänstra fatet låg ingredienserna till jordnötssåsen.
citrongräs, chilli, galangal (en typ av ingefära), vitlök, scharlottenlöken och en nöt som jag inte vet vad den heter och som är giftig om man äter den olagad! Man hade också tamarindvatten, rostade jordnötter, kecap manis,
socker o lite salt. Lite svårt att hitta dessa ingredienser hemma bara.....?
 
Här är vår färdiga lunch! Och det var supergott allting (utom korven!)
 
Min matlagningskamrat, Gunilla.
 
Vi avslutade lunchen på ett trevligt fik bredvid. Trevlig aktivitet som jag gärna gör om igen!......både matlagningen och fikastunden........
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela