annelienikou.blogg.se

Här skriver jag om vårt nya liv i Singapore.

Barnhemmet i Berkat Bangsa

Publicerad 2013-11-11 17:37:09 i Allmänt,

........efter historien om hur Berkat Bangsa startade, sjöng barnen för oss. Det blev en helt oförglömlig stund som jag kommer bära med mig i livet som en fantastisk musikupplevelse. En av de äldsta pojkarna spelade gitarr och de andra barnen sjöng med en sån glädje, sån inlevelse och sån styrka, rakt från hjärtat...så tårarna rann på flera av oss!!
 
Efter det sjöng och dansade vi tillsammans. Jag hade tagit med min gitarr och jag lärde alla (både oss svenskar, norrmän och alla på barnhemmet) en sång och dans som kommer från Cree-Indianerna.
 
När alla blivit varma i kläderna (också rent bildligt talat för det blev sååå varmt!) var det lätt och spännande att prata med varandra och öppna konversationer. Barnen var väldigt nyfikna på oss och vile veta vad vi hette. där slutade ungefär det vi kunde kommunicera på engelska...sen blev det kroppsspråket.
 
Sen blev vi runtvisade av barnen och de visade stolt upp sina rum.
                 
Ett av rummen i pojkarnas hus. Det bodde 3-4
 
barn i ett rum, som var max 8-9 m2. Flera av de
yngre pojkarna sov två på varje madrass.
 
Detta var en gång en toalett, men pga platsbrist var
det nu omgjort till ett sovrum med madrasser på golvet.
 Toaletten i flickornas hus.
Detta var en stor sovsal i flickornas hus. Till natten
lade man ut madrasser på golvet.
 
Min uppfattningvar att man förvarade en del kläder utomhus.
Jag såg ialla fall inga garderober inne.
De hade även tagit hand om föräldralösa valpar som inte
kunde vara många veckor gamla!
Svårt att motstå en sån här liten gullig valp.
 
 
Många var nyfikna på våra foton i mobilen.
 
Den här flickan fick låna min gitarr. Hon var otroligt duktig på
att spela och sjunga.
 
Dags att säga farväl till alla barnen.

Det var ett otroligt trevligt möte med alla barn och ungdomar på barnhemmet. Ska försöka åka tillbaka
nästa gång igen det blir dags för en tur till barnhemmet i Batam.
 
På denna länk nedan, ligger ett bildspel som jag gjorde, från barnhemmet. I bakgrunden hör ni sången som barnen sjöng för oss.
Det är en ljudupptagning som jag gjorde vid  tllfället, men jag har förlängt den för att den ska passa till bildspelets längd.
 
http://www.youtube.com/watch?v=5i93DTYf-6o
 
 

Kommentarer

Postat av: Helen

Publicerad 2013-11-14 06:35:36

Får tårar då jag läser din berättelse, men tycker oxå att det är fantastiskt att ni åker dit jättebra skrivet! Och vilka härliga ungar, valparna var ju supersöta ska visa Elin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela